Solusi Kesenjangan Pendidikan Anak Sekolah Minggu berdasarkan Markus 10:13-16 pada Gereja GIDI Wilayah Bogo – Lembah Baliem
DOI:
https://doi.org/10.53827/lz.v8i1.8Keywords:
Sunday School, Educational Gap, Mark 10:13-16Abstract
Abstract: This research explores solutions to the educational gap among Sunday School children based on Mark 10:13-16, focusing on the GIDI Church in the Bogo area of the Baliem Valley. The study examines the theological foundation of Jesus’ acceptance of children and its application to reduce inequalities in spiritual and educational development. Strategies include contextualized teaching methods, fostering inclusivity, and empowering local communities to address challenges in children’s ministry. The findings aim to strengthen the spiritual growth and holistic education of Sunday School children within this specific cultural context.
Abstrak: Penelitian ini membahas solusi untuk mengatasi kesenjangan pendidikan anak-anak Sekolah Minggu berdasarkan Markus 10:13-16, dengan fokus pada Gereja GIDI di wilayah Bogo, Lembah Baliem. Studi ini meninjau landasan teologis penerimaan Yesus terhadap anak-anak dan penerapannya dalam mengurangi ketimpangan dalam perkembangan rohani dan pendidikan. Strategi yang dibahas mencakup metode pengajaran yang kontekstual, mendorong inklusivitas, serta memberdayakan komunitas lokal untuk menghadapi tantangan dalam pelayanan anak. Temuan ini bertujuan untuk memperkuat pertumbuhan rohani dan pendidikan holistik anak-anak Sekolah Minggu dalam konteks budaya yang spesifik ini
References
Adiatma, Daniel L. “Inklusi Sosial Dan Pendidikan Agama Kristen.” In Pendidikan Agama Kristen Era 5.0. Yogyakarta: Lumina Media, 2023.
Adilang, Ryanto. “Iman Besar Dalam Tubuh Mungil: Kajian Hermeneutik Kritik Historis Markus 10: 13-16 Dan Implementasinya Terhadap Pelayanan Anak Di Jemaat GMIM Eben Haezer Buntong.” Montessori Jurnal Pendidikan Kristen Anak Usia Dini 4, no. 1 (2023): 37–43.
Andrian, Tonny. “Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Pembentukan Nilai Moral Remaja Masa Kini.” Inculco Journal of Christian Education 4, no. 1 (2024): 107–22.
Barna, George. Transforming Children Into Spiritual Champions: Why Children Should Be Your Church’s. Grand Rapids: Gospel Light Publications, 2003.
Cairney, Trevor H. Pedagogy and Education for Life: A Christian Reframing of Teaching, Learning, and Formation. Eugene: Wipf and Stock Publishers, 2018.
Carson, D A., and Douglas J. Moo. An Introduction to The New Testament. Malang: Gandum Mas, 2008.
Csinos, David M, and Ivy Beckwith. Children’s Ministry in the Way of Jesus. London: InterVarsity Press, 2013.
Darmawan, Erlangga, and Sri Novianti. “Ketimpangan Sistem Pendidikan Anak Masih Menjadi Pekerjaan Rumah Bagi Kemajuan Anak Di Wamena.” Kompas, 2023. https://nasional.kompas.com/read/2023/10/24/07300071/ketimpangan-sistem-pendidikan-masih-jadi-pekerjaan-rumah-bagi-kemajuan-anak.
Derrett, J Duncan M. “Why Jesus Blessed the Children (Mk 10: 13-16).” Novum Testamentum, 1983, 1–18.
Ferianti, Yuli. “Pentingnya Etika Kristen Dalam Pendidikan Agama Kristen Terhadap Anak Sekolah Minggu Sebagai Dasar Pembentukan Karakter.” Inculco Journal of Christian Education 1, no. 2 (2021): 81–94.
Fink, Arlene. Conducting Research Literature Reviews: From the Internet to Paper. London: Sage publications, 2019.
Friberg, Barbara, Timothy Friberg, and Neva F. Miller. Analytical Lexicon of The New Testament. Grand Rapids: Baker Books, 2000.
Gingrich, Wilbur F. Shorter Lexicon of the Greek New Testament. Edited by Frederick W Danker. 2nd ed. Chicago: The University of Chicago Press, 2007.
Gundry-Volf, Judith. “‘To Such as These Belongs the Reign of God’ Jesus and Children.” Theology Today 56, no. 4 (2000): 469–80.
Imeldawati, Tiur, Binur Panjaitan, and Warseto Freddy Sihombing. “Pendidikan Agama Kristen Di Masa Lalu-Masa Kini Dan Pada Persfektif Masa Depan.” Jurnal Pendidikan Tambusai 6, no. 2 (2022): 13605–14.
Johansson, Daniel. “The Identity of Jesus in the Gospel of Mark: Past and Present Proposals.” Currents in Biblical Research 9, no. 3 (June 1, 2011): 364–93. https://doi.org/10.1177/1476993X10370474.
Kelly, J.K. The Parables of Kingdom of God. Leipzig: Dover Publications, 2018.
Kogoya, Aluwisius, Fonny J Waani, and Cornelius J Paat. “Dampak Pendidikan Terhadap Kualitas Anak-Anak Pedalaman Di Kampung Mundidok Distrik Gome Utara Kabupaten Puncak Provinsi Papua.” JURNAL ILMIAH SOCIETY 3, no. 3 (2023).
Kristianto, Paulus Lilik. Prinsip Dan Praktek Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: Andi Offset, 2008.
Legi, Hendrik, and Herdianto Sibarani. “Problematika Pendidikan Kristen Di Indonesia Di Tengah Kemerosotan Moral.” TEVUNAH: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen 1, no. 2 (2023): 166–81.
Luck, Jo. “Does Geography Shape The Nature of An Educational Innovation.” Journal of Research in Rural Education 18, no. 3 (2003): 152–58.
Maghfiroh, Deny. Indikator Penting Provinsi Papua. Edited by Priyo Yudyatmoko. Jayapura: BPS Provinsi Papua, 2023.
Malone, Patricia. “Changing Learning Paradigms in the Religious Education Classroom.” In International Handbook of the Religious, Moral and Spiritual Dimensions in Education, 731–47. Springer, 2008.
Manullang, Juanda. “Membangun Resiliensi Anak Sekolah Minggu Melalui Permainan.” Montessori Jurnal Pendidikan Kristen Anak Usia Dini 4, no. 1 (2023): 25–36.
Maryono, Petrus. Gramatika Dan Sintaksis Bahasa Yunani Perjanjian Baru. Yogyakarta: STTII Yogyakarta, 2016.
Minor, Mitzi. “Living the Kingdom of God: The Communal and Renewing Spirituality of Jesus in Mark.” Religions 14, no. 9 (2023): 1096.
Novalina, Martina. “Spiritualitas Orang Kristen Dalam Menghadirkan Kerajaan Allah Di Tengah Tantangan Radikalisme.” Jurnal Teologi Kontekstual Indonesia 1, no. 1 (2020): 26.
Nurmaningtyas, Anggia Riani, and Boxcel Haluk. “Studi Perencanaan Permukiman Di Jayawijaya Papua Dengan Pendekatan Budaya Suku Dani.” DINAMIS 16, no. 1 (2019): 23–33.
Oderinde, Olatundun Abosede. “The Study of Children in Mark 10: 13-16 from a Yoruba Perspective.” Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research 3, no. 4.1 (2015): 51–58.
Pattinama, Yenny Anita. “Peranan Sekolah Minggu Dalam Pertumbuhan Gereja.” SCRIPTA: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kontekstual 8, no. 2 (2019): 132–51.
Prawono, Yanwar. “Desain Model Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Bagi Anak.” SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 1, no. 2 (2020): 130–44.
Prayogi, Rahmat. “Karakter Antroposentrisme Kapitalis Terhadap Alam Dan Perempuan Lembah Baliem.” Edukasi Lingua Sastra 17, no. 2 (2019): 126–38.
Rahman, Hasrul, and Wachid Eko Purwanto. “Konsep Lingkungan Dalam Novel Ratu Lembah Baliem Karya Ircham Machfoedz.” In Seminar Internasional Riksa Bahasa, 657–62, 2020.
Scheunemann, Rainer. Panduan Lengkap Penafsiran Alkitab: Perjanjian Lama Dan Perjanjian Baru. Yogyakarta: Andi, 2021.
Selfina, Elisabet. “Strategi Pertumbuhan Gereja Melalui Pendidikan Anak Usia Dini.” Jurnal Jaffray 11, no. 1 (2013): 87–108.
Sianipar, Desi. “Peran Pendidikan Agama Kristen Di Gereja Dalam Meningkatkan Ketahanan Keluarga.” Jurnal Shanan 4, no. 1 (2020): 72–92.
Simaremare, Marista. “Peran Pemimpin Gereja Dalam Pelayanan Anak.” Areopagus: Jurnal Pendidikan Dan Teologi Kristen 19, no. 2 (2021): 103–13.
Sinaga, Andri Vincent, and Roby Hendra Tumangger. “Misi Yesus Melampaui Batas-Batas: Memaknai Misi Yesus Dalam Konteks Lintas Budaya Berdasarkan Markus 7: 24-30 Dan Implikasinya Bagi Misi Kristen.” Jurnal Arrabona 6, no. 2 (2024): 182–206.
Steenbrink, K A, and J S Aritonang. “Chapter Eight. Christianity In Papua.” In A History of Christianity in Indonesia, 345–81. Brill, 2008.
Sukmawati, Anggy Denok. “Papua Dari Masa Ke Masa: Dari Zaman Batu Hingga Masa Kini.” Jurnal Masyarakat Dan Budaya, 2018.
Supartini, Tri. “Sudah Ramah Anakkah Gereja? Implementasi Konvensi Hak Anak Untuk Mewujudkan Gereja Ramah Anak.” Jurnal Jaffray 15, no. 1 (2017): 1–30.
Thomson, Donna R. Growing In Favor With God: Young Children’s Spiritual Development And Implications For Christian Education. Denton: University of North Texas, 2009.
Wallace, Daniel B. Greek Grammar Beyond the Basis: An Exegetical Syntax of the New Testament. Grand Rapids: Zondervan Publishing House, 1996.
Wicaksono, Arif. “Signifikansi Pelayanan Anak Sebuah Tinjauan Eksegesis Markus 10: 13–16.” Jurnal Apokalupsis 12, no. 2 (2021): 188–211.
Wiryadinata, Halim. “A Theological Implication of ‘Humility’in Mark 10: 13-16 from the Perspective of the Parable of the Kingdom of God.” EPIGRAPHE: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kristiani 2, no. 2 (2019): 83–92.
Zega, Yunardi Kristian. “Manajemen Gereja Dalam Pelayanan Sekolah Minggu: Upaya Membangun Kesetiaan Anak Terhadap Pelayanan Gereja.” ILLUMINATE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani 4, no. 1 (2021): 23–34.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yason Kenelak, Theophylus Doxa Ziraluo (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.




