Tinjauan Teologis: Manifesting Dalam Mencapai Kesuksesan Menurut Markus 11:23-24
DOI:
https://doi.org/10.53827/lz.v8i1.2Keywords:
believer, manifesting, Markus, prayer, successAbstract
Abstract: Success is something that everyone wants to achieve. The definition of success varies according to the individual's point of view, one of which according to Jackie Joyner-Kersee is success when humans have worked hard to become the best version of themselves. The desire to achieve this success drives humans to find a quick way to get it. The manifesting trend emerged to try to answer this need. Humans only need to say their request in themselves every day by assuming that they already have it. This concept is similar to one of the contemporary theologies, namely prosperity theology (name it and claim it) with its verses in Mark 11:23-24. The results of previous studies that said there was a correlation between manifesting and religion are in line with the discovery of a relationship between manifesting and Mark 11:23-24. This study was conducted to determine theologically the relationship between manifesting and Mark 11:23-24 and true success according to the Bible. With qualitative research methods and literature studies, it was found that manifesting has a correlation starting from prayer, believing faith, and the output of its success. Prayer must be carried out to the Lord Jesus with a ready heart and submitting to His holiness. Prayer must be in accordance with God's will and believed with a heart that truly believes. True success will occur in accordance with God's will and when someone does His law/Word in everyday life.
Abstrak: Kesuksesan merupakan hal yang ingin dicapai oleh semua orang. Definisi kesuksesan ada bermacam-macam sesuai dengan sudut pandang individu, salah satunya menurut Jackie Joyner-Kersee kesuksesan adalah saat manusia telah bekerja keras sehingga menjadi versi diri yang terbaik. Keinginan untuk mencapai kesuksesan tersebut, mendorong manusia mencari cara cepat untuk mendapatkannya. Tren manifesting muncul untuk berusaha menjawab kebutuhan tersebut. Manusia hanya perlu mengatakan permintaannya dalam diri setiap hari dengan menganggap bahwa ia telah memilikinya. Konsep ini mirip dengan salah satu teologi kontemporer, yaitu teologi kemakmuran (name it and claim it) dengan ayatnya dalam Markus 11:23-24. Hasil penelitian sebelumnya yang mengatakan ada korelasi antara manifesting dengan agama sejalan dengan ditemukannya keterkaitan antara manifesting dengan Markus 11:23-24. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui secara teologis hubungan manifesting dengan Markus 11:23-24 dan kesuksesan yang benar menurut Alkitab. Dengan metode penelitian kualitatif dan studi Pustaka maka didapati hasil bahwa manifesting memiliki korelasi dimulai dari doa, iman yang percaya, dan output keberhasilannya. Doa harus dilaksanakan kepada Tuhan Yesus dengan hati yang siap dan tunduk kepada kekudusan-Nya. Doa harus sesuai dengan kehendak Tuhan dan diimani dengan hati yang sungguh-sungguh percaya. Keberhasilan yang sejati akan terjadi sesuai dengan kehendak Tuhan dan apabila seseorang melakukan hukum/Firman-Nya dalam kehidupan sehari-hari.
References
ALKITAB. Lembaga Alkitab Indonesia. 49th ed. Jakarta: Lembaga Alkitab Indonesia, 2005.
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. “Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI)” (n.d.).
Barbara Friberg, and Neva F. Miller. Analytical Greek Lexicon. Trafford Publishing, 2006.
Carol S. Dweck. Mindset: The New Psychology of Success. The Random House Publishing Group, 2006.
Daniel Hill. The Gospel of Mark. Austin, n.d.
David L. Smith. A Handbook of Contemporary Theology. Grand Rapids: BridgePoint Books, 2000.
Dixon, Lucas J., Matthew J. Hornsey, and Nicole Hartley. “‘The Secret’ to Success? The Psychology of Belief in Manifestation.” Personality and Social Psychology Bulletin (2023).
Frederick William Danker. Greek NT Lexicon, n.d.
James Strong. Strong’s Exhaustive Concordance, 1890.
Janes Sinaga, Stepanus Pelawi, Max Lucky tinenti, and Juita Lusiana Sinambela. “Perceraian Dan Pernikahan Kembali Berdasarkan Markus 10:1-11.” Indonesian Journal of Christian Education and Theology 1, no. 1 (August 31, 2022): 6–15.
John Schultz. THE GOSPEL OF MARK, 2013.
Juan Mogi. BE FUN BE REAL BE YOU. Jakarta Barat: Insight Unlimited, 2023.
Matthew Henry. Tafsiran Matthew Henry INJIL MARKUS. 2nd ed. Surabaya: Momentum (Momentum Christian Literature), 2015.
Merrill C. Tenney. Survei Perjanjian Baru. 11th ed. Malang: Gandum Mas, 2017.
Nainupu, Astrid Maryam Yvonny, and Ayang Emiyati. “Kunci Keberhasilan Seorang Anak Dalam Pemaparan Alkitab.” Didache: Journal of Christian Education 1, no. 2 (December 31, 2020): 91.
Nurcahyanti, Febriani Wahyusari. “MANAJEMEN SUKSES DALAM HIDUP.” BUDIMAS : JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT 4, no. 2 (2022).
Rijal Fadli, Muhammad. “Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif.” Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum 21, no. 1 (2021): 33–54.
Rima Sekarani Imamun Nissa. “Cara Ikut Tren Manifesting Di TikTok, Benarkah Ada Sound Khusus Untuk Mewujudkan Impian?” Suara.Com, September 23, 2023.
Sendow, Mieke N, Dan Thara, and I K Mandagi. “‘Hal Pengabulan Doa’ Kajian Hermeneutik Kritik Historis Matius 7:7-11 Dan Implikasinya Bagi Jemaat GMIM Kanaan Winenet Wilayah Bitung XII” 3, no. 2 (2022): 15–29.
Sugiharto, Tjoe, M Th, and Mario Pangemanan. SEKOLAH TINGGI TEOLOGI BETHEL THE WAY PUSTAKA MAGISTER TEOLOGI SUKSES MENURUT PANDANGAN ALKITAB. Jakarta, February 20, 2022. Accessed May 2, 2024. https://repository.sttbetheltheway.ac.id/id/eprint/68.
Tinggi, Sekolah, Teologi Injili, and Indonesia Yogyakarta. Keilahian Yesus Dalam Injil Markus. Jurnal Teologi Terapan. Vol. 1, 2021. https://pistis.sttii-yogyakarta.ac.id.
Tommy Newbeery. Sukses Bukanlah Sebuah Kebetulan. Edited by Marlina Nadeak. Illinois: Tyndale House Publishers, 2009.
William Hendriksen. The Gospel of Mark. 1st ed. Edinburgh: Banner of Truth Trust, 1976.
Yayasan Lembaga SABDA (YLSA). “Tanggapan Teologia Keberhasilan Dan Kemakmuran.”
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kevin William, Andreas Budi Setyobekti (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.




